آیا فضای مجازی و شبکههای مجازی قادر هستند جایگزین رسانههای سنتی شوند؟ پاسخ این سوال خیر است. پستها و توئیتها و حتی ارتباطات و محتوای موجود در فضای مجازی و … هرگز جای مقالات مجلات معتبر دنیا مثل نیویورک تایمز را نخواهد گرفت، حتی اگر بارها دیده شده و به اشتراک گذاشته شده باشند.
این رسانههای جوان و معروف میتوانند نقش بلندگو را ایفا کنند اما قدرت و ظرفیت یک رسانهی تمام عیار را ندارند. فضای مجازی و شبکه های مجازی پل ارتباطی میان فعالیتهای روابط عمومی و روزنامهنگاران است.
شبکههای مجازی ظرفیت خلق کردن کامل محتوا را ندارند و بنا به ویژگیهای هر کدام، باید تنها برای اطلاعرسانی و ارجاع دادن استفاده شوند. مثلا با جملاتی گیرا در توئیتر، ویدئویی چند دقیقهای و خلاصه در رسانههایتصویری و ارائه خلاصهای از مطلب بلند و بسیط خود در فیسبوک و… توجه مخاطب را جلب کنید.
پس از این رسانهها برای ارجاع به بستر اصلی استفاده کنید. متخصصین بر این باور هستند که شبکههای مجازی راه مناسبی برای رصد کردن مخاطبان و برقراری ارتباط با قشرهای مختلف است.
در این راه قوانین سئو، تولید محتوای مناسب و… به کمک شما میآیند. تأثیرگذاری رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی و سرعت آنها بسیار آنی و سریع است و دقیقا به همین علت باید در به کارگیری آنها دقت، تخصص و دانش فراوان به کار برد. در این رسانهها ارتباط با مخاطب بیواسطه است. از این رو امکان ارزیابی و تحقیقات بازار واقعی وجود دارد.
علی نژادمزارع